Rólunk

Mi így szeretünk enni, ezért főzünk. Főzünk, mert szeretjük tudni mi van benne. Szeretjük tudni mi van benne, mert törődünk a testünkkel. Törődünk a testünkkel, bár néha elcsábulunk. Bár néha elcsábulunk, mi így szeretünk enni.

Utolsó kommentek

Friss topikok

Archívum

Majdnem-borda majdnem-rizzsel

2012.02.06. 22:05 | Lajosnak lett egy karfiolja | Szólj hozzá!

Lajos ésszerűségből önhatalmúlag kitiltott a könyvesboltokból. Szerinte ez a családi kassza védelmében történt, szerintem csak sóher takarékos. A legutóbbi akcióm után (13 könyvet sikerült rendelnem egy webáruházban) megállapodtunk, hogy addig nem vehetek könyvet, amíg 1. el nem olvastam azt a tizenhármat és/vagy 2. nem találok alapos érveket, ami a vásárlás mellett szól.

Mivel az 1-es pont nem teljesült még, így a 2-es megoldást kellett választanom, hogy jogalapot formálhassak a Paul Freedman által szerkesztett Ét-vágy, az ízlés története című könyv beszerzésére. Azt, hogy a könyv hogyan került egyáltalán a kezeim közé fedje inkább balladai homály... Rávilágítottam, hogy egy hiánypótló alkotás lehetne az enyém (egészen véletlenül akciós is!!!!!!!), mely nagymértékben hozzájárulna gasztrotörténelmi fejlődésemhez és különben is "csakmostlégysziutoljára"! Summa summarum: nyertem!

Kedden el is sétáltam a boltba, preventív jelleggel nem autóval mentem (a csomagtartóban van hely bőven...). Terv szerint 16:30-kor fel kellett volna kapnom a könyvet, a pénztárnál nem jobbra nézni, fizetni és elégedetten kisétálni. Megbuktam. Ott volt. Lucy Knox - Keith Richmond: Nagy hús enciklopédia. Hívogatott. Elcsábultam. Mentségemre azt tudom csak felhozni, hogy kb. 5 percig vívódtam. Tényleg.

Hazafelé, hónom alatt a két, több szempontból is súlyos könyvvel azon gondolkodám...de Lajos már a mosolyomból tudta. Ő ilyen. A szánom-bánom után végül azzal a feltétellel kaptam felfüggesztettet, hogy el kezdem megfőzni a könyv receptjei közül azokat, amikhez nem kell krokodil/kenguru/aligátor.

Vasárnapra tehát előre vetítettem az Édes-savanyú sertésbordát tojásos rizzsel.

Szombaton Kisvárosomban volt dolgunk, én ujjongtam, hogy adunk végre a vidéki piac érzésnek...persze, amikorra kiértünk (10:00 - lusta pesti népek) már egy darab oldalas nem volt. De nemcsak a piacon, az egész városban sem!!!!! Gondolom a Nagy Hókatasztrófában az emberek az oldalasban látták a túlélés zálogát.

A hatodik lehetséges húsforrás után el kellett fogadnom Lajos érvelését: "Vegyünk tarját. Hús van rajta? Van. Zsíros? Zsíros. Csontos is? Az. Akkor jó lesz."

Így született meg az Édes-savanyú tarja zelleres törtkrumplival:

Blogra_tarja.jpg

Kiindulási anyagok:

- 2 fej apróra vágott mogyoróhagyma

- 1 gerezd finomra vágott fokhagyma

- 4 evőkanál paradicsompüré

- 3 evőkanál baracklekvár

- 2 evőkanál nádcukor

- 4 evőkanál világos szójaszósz

- 1 narancs reszelt héja és leve

- 1 citrom reszelt héja és leve

- 1,5 kg tarja (8 szeletre vágva)

- só

- durvára tört tarkabors

Az eredeti recept szerint oldalast, narancslekvárt (nem volt itthon), fele ennyi paradicsompürét és szójaszószt, kellett volna használnom, illetve cukrot sem írt bele. A mennyiségeken azért változtattam, mert nem találtam elég pikánsnak a szószt.

Előző este összekevertem serpenyőben a hagymát, fokhagymát, paradicsompürét, lekvárt, szójaszószt, narancs- és citromhéjakat, majd a levüket is. Felforraltam, majd állandó kevergetés közben sziruposra főztem. Sóztam, borsoztam. Kicsit vártam, amíg kihűlt, majd bekentem vele a húsokat és éjszaka a hűtőben pihentettem őket.

Az eredeti recept szerint nem kell pihentetni, nekem nem volt időm szombaton megsütni, ezért álltak.

A húsokat két órával korábban kivettem a hűtőből, hogy ne legyenek annyira hidegek. A sütőt előmelegítettem a 6-os fokozaton (a könyv szerint 200 °C). 30-40 perc alatt megsütöttem őket, néha forgattam, locsoltam.

Lajos szerint konkrétan perverz módon szeretem a krumplit, ezért is cseréltem le az ajánlott köretet. Ennyi nekem is jár és kész!

A körethez összefőztem:

- 60 dkg sárga krumplit (megtisztítva, felkockázva)

- 20 dkg zeller gumót (megtisztítva, felkockázva)

Amikor megfőttek, leöntöttem a levet, kissé darabosra összetörtem őket (krumplitörővel, mert nyomóm nincs).

Adtam a masszához:

- sót

- 2 evőkanál zsírt (egy korábbi kacsasütésből maradt, kicsit fűszeres)

- kb. 1 dl tejszínt

Jól összedolgoztam, és már repült is a tányérra a hús mellé.

Tapasztalat:

A bors őrlése jobb ötlet, ha valaki nem szeret ráharapni a nagyobb darabokra.

A máz a tepsi aljára kicsit ráég, néhol a husi is pörkös lesz, de kivettem egy szeletet még kissé világosabban, bár puhán, de a még éppen hogy vállalhatónak kinéző, sötét állapotúak jobbak voltak.

Karfioli verdikt:

"Ijesztő, amikor el kezd ráégni a tepsi aljára a szósz, de a ragadós és ízletes végeredmény kárpótol az áztatásért és a súrolásért."

Lajos véleménye:

"Ha ilyeneket főzöl a könyvből, megérte az árát. De már megint krumpli???"

A bejegyzés trackback címe:

https://lajosnaklettegykarfiolja.blog.hu/api/trackback/id/tr844072922

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása